16/06/2020
webinář
- Digitalizace veřejné správy
- Nesprávný úřední postup
- Služební zákon a digitalizace
Program konference
10:00 - 10:05
Úvod
10:05 - 10:35
Jan Tomíšek
|
Digitalizace veřejné správy – co pro český eGovernment znamená zákon o právu na digitální služby a bankovní identita
Rok 2020 je rokem legislativní smrště pro český eGovernment. Zákon o právu na digitální služby a zákon bankovní identitě mají potenciál v nadcházejících letech významně změnit podobu online služeb veřejného sektoru. Seznámíme se proto s pojmy jako digitální služba, digitální úkon nebo katalog služeb, i s harmonogramem činností, které zákon o právu na digitální služby předpokládá. Dále představíme přínosy a limity bankovní identity pro veřejnou správu včetně jejího přesahu právě do oblasti digitálních úkonů a služeb.
Rok 2020 je rokem legislativní smrště pro český eGovernment. Zákon o právu na digitální služby a zákon bankovní identitě mají potenciál v nadcházejících letech významně změnit podobu online služeb veřejného sektoru. Seznámíme se proto s pojmy jako digitální služba, digitální úkon nebo katalog služeb, i s harmonogramem činností, které zákon o právu na digitální služby předpokládá. Dále představíme přínosy a limity bankovní identity pro veřejnou správu včetně jejího přesahu právě do oblasti digitálních úkonů a služeb.
10:35 - 11:05
Petr Zábranský
|
Nesprávný úřední postup při práci s elektronickými dokumenty
Dodržovat správné principy pro práci s dokumenty je důležité i v případě, že je s nimi pracováno v elektronické podobě. Ani v tomto případě totiž není vyloučena aplikace zákona o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem. V tomto příspěvku si vysvětlíme základní principy a pojmy tohoto zákona, tedy zejména nezákonné rozhodnutí a nesprávný úřední postup, a následně se zaměříme na otázky týkající se práce s elektronickými dokumenty a jejich doručování správními orgány.
Dodržovat správné principy pro práci s dokumenty je důležité i v případě, že je s nimi pracováno v elektronické podobě. Ani v tomto případě totiž není vyloučena aplikace zákona o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem. V tomto příspěvku si vysvětlíme základní principy a pojmy tohoto zákona, tedy zejména nezákonné rozhodnutí a nesprávný úřední postup, a následně se zaměříme na otázky týkající se práce s elektronickými dokumenty a jejich doručování správními orgány.
11:05 - 11:35
Jiří Harnach
|
Homeoffice úředníka z pohledu služebního zákona
Pandemie COVID výrazně ukázala, že kvalitně úřadovat se dá i z domova, a i když homeoffice státních zaměstnanců není žádná neznámá novinka, určitě je dnes vhodné blíže prozkoumat jeho možnosti. Stručně projdeme základní legislativní rámec, některé příklady z praxe, související otázky kybernetické bezpečnosti a zamyslíme se nad všemi možnosti jeho využití.
Pandemie COVID výrazně ukázala, že kvalitně úřadovat se dá i z domova, a i když homeoffice státních zaměstnanců není žádná neznámá novinka, určitě je dnes vhodné blíže prozkoumat jeho možnosti. Stručně projdeme základní legislativní rámec, některé příklady z praxe, související otázky kybernetické bezpečnosti a zamyslíme se nad všemi možnosti jeho využití.
11:35 - 12:05
Robert Piffl
|
Jak elektronicky úřadovat v praxi
Současná situace kolem karanténních opatření prakticky ze dne na den přesunula obrovské množství lidí z úřadů na tzv. Home-office, v případě úřadů mnohdy i na plnohodnotné „Home-bureau“. On-line příspěvek Vás provede typickými životními situacemi úřadování „mimo pracoviště“, vysvětlí jak správně nastavit režim v souladu se zákonem č. 499/2004 Sb. zejména s ohledem na povinnosti vedení spisové služby a evidence dokumentů a jak správně „vyřizovat“ úřední dokumenty v elektronické podobě z domova. Dále pak se seznámíte s jednoduchým bezplatným nástrojem Evropské komise, který Vám umožní jednoduše ověřovat platnost certifikátů, případně podepisovat elektronické dokumenty a opatřovat je elektronickými časovými razítky. V rámci on-line prezentace budou praktické ukázky práce s tímto nástrojem, zejména pak jak ověřovat platnost certifikátů na elektronických dokumentech. Na závěr probereme typické „best-praxis“ a naopak si uvedeme i několik typických situací „jak nikdy nepostupovat“.
Současná situace kolem karanténních opatření prakticky ze dne na den přesunula obrovské množství lidí z úřadů na tzv. Home-office, v případě úřadů mnohdy i na plnohodnotné „Home-bureau“. On-line příspěvek Vás provede typickými životními situacemi úřadování „mimo pracoviště“, vysvětlí jak správně nastavit režim v souladu se zákonem č. 499/2004 Sb. zejména s ohledem na povinnosti vedení spisové služby a evidence dokumentů a jak správně „vyřizovat“ úřední dokumenty v elektronické podobě z domova. Dále pak se seznámíte s jednoduchým bezplatným nástrojem Evropské komise, který Vám umožní jednoduše ověřovat platnost certifikátů, případně podepisovat elektronické dokumenty a opatřovat je elektronickými časovými razítky. V rámci on-line prezentace budou praktické ukázky práce s tímto nástrojem, zejména pak jak ověřovat platnost certifikátů na elektronických dokumentech. Na závěr probereme typické „best-praxis“ a naopak si uvedeme i několik typických situací „jak nikdy nepostupovat“.
12:05 - 13:00
Jan Tomíšek,
Petr Zábranský,
Jiří Harnach,
Robert Piffl
|
Dotazy a diskuse